Bilik darjah merupakan tempat dimana berlakunya
proses pengajaran dan pembelajaran(p&p) serta tempat murid menghabiskan
sebahagian besar masa mereka di sekolah. Pengurusan pula bermaksud satu
proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campurtangan ahli untuk mencapai
objektif-objektif organisasi atau kumpulan, gerak kerjanya termasuk proses
merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal. Pengurusan bilik
darjah pula merujuk kepada bagaimana guru dan murid berkolaboratif mewujudkan
satu suasana kelas yang kondusif dan ceria untuk memenuhi objektif p&p yang
dijalankan di dalam bilik darjah.
- Menurut Abdullah Sani Yahya, Abdul Rashid Mohamed
& Abdul Ghani Abdullah(2007) dalam buku yang bertajuk “Guru sebagai
Pemimpin”, pengurusan bilik darjah didenifisikan sebagai set teknik dan
kemahiran yang membolehkan guru mengawal pelajarnya secara efektif dalam usaha
melahirkan suasana pembelajaran yang positif. Tambah mereka lagi, terdapat
empat elemen yang perlu dipenuhi dalam penyusunan bilik darjah:
- Membekalkan ruang aktiviti
pembelajaran kepada pelajar di dalam bilik darjah.
- Penyusunan kedudukan pelajar
membolehkan guru mengawasi gerak-geri pelajar secara mudah dan jelas.
- Alat bantu mengajar(abm), papan
kenyataan dan sudut bacaan dapat disediakan dan digunakan secara efektif di
dalam bilik darjah.
- Memastikan pelajar dapat melihat
pertunjukan LCD dan mendengar arahan guru di depan kelas dengan jelas.
- Menurut Alberto & Troutman(1986) dalam Haliza Hamzah & Joy Nesamalar Samuel(2008) di dalam buku yang bertajuk "Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku", pengurusan bilik darjah boleh didefinasikan sebagai kemahiran guru menguruskan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid dalam menyediakan suatu iklim yang sesuai untuk pembelajaran.
- Doyle(1986) dalam Goh Swee Chiew(2005) yang
bertajuk “Class Management:Creating Creative Learning Environments” berkata;
“From my observations of classroom teaching, it is clear that the
managing of classrooms involves two major tasks. These two tasks that teachers
have to shoulder are; to facilitate learning among pupils and to establish
order within the classroom so that learning can take place.”
- Eric Groves(2009) menulis dalam bukunya “The
Everything Classroom Management: A teacher’s guide to an organized, productive
and calm classroom” bahawa Carolyn M. Evertson dan Carol S. Weinstein
mendefinisikan pengurusan bilik darjah sebagai the actions teachers take to create an environment that supports and facilitates both academic
and social-emotianal learning.
- Kevin Ryan&James Michael Cooper(2007) dalam “Those Who
Can, Teach” menyatakan bahawa
pengurusan bilik darjah ialah actions
taken to create and maintain a learning environment conducive to successful instruction.
Secara kesimpulannya, pengurusan bilik darjah melibatkan kerjasama kedua-dua belah pihak; guru dan juga murid. Dengan mewujudkan semangat kebersamaan sebagai ahli dalam bilik darjah tersebut, maka setiap ahli akan berasa bertanggungjawab terhadap pengurusan bilik darjah mereka. Setiap ahli bilik darjah perlu memainkan peranan masing-masing untuk mewujudkan bilik darjah yang kondusif dan ceria serta menjadikan fungsinya sesuai sebagai tempat untuk pelaksanaan p&p. Guru perlu menyokong kerjasama ini dan bertindak sebagai seorang pemimpin yang berdedikasi dan fasilitator yang berusaha untuk mencapai objektif p&p.
No comments:
Post a Comment